Svētdiena, 28/04/2024, 00.08.35
Sveicināti Viesis | RSS
RedWine
Galvenie » 2015 » Augusts » 19 » Jņ.1:1 “.. Vārds bija Dievs” gramatiskā analīze.
16.24.48
Jņ.1:1 “.. Vārds bija Dievs” gramatiskā analīze.
Jņ.1:1 “Iesākumā bija Vārds, un Vārds bija pie Dieva, un Vārds bija Dievs” gramatiskā analīze.

Jaunajā Derībā ir virkne izteicēja-nominatīvo konstrukciju izmantošanas piemēru t.i. tādu konstrukciju, kur divi lietvārdi nominatīva locījumā saistīti ar darbības vārdu "ir" (piemēram, "Dievs ir mīlestība").
Frāze "izteicēja-nominatīvā (nosaucošā) konstrukcija" nozīmē, ka par izteicēju teikumā kļūst lietvārds (vietniekvārds, īpašības vārds) nominatīvā.
http://2mbc.ru/publication/Predikatnii_nominativ.pdf

Koldvela likums
Profesora I.K.Koldvela pazīstamais, 1930.gadā noformulētais, gramatikas likums, piedāvā vairākus pārliecinošus pierādījumus attiecībā uz izteiksmes "Vārds bija Dievs" optimālu tulkojumu un skaidrojuma. Zinātnieki nosaukuši šo koncepciju par "Koldvela likumu".
Tālākie spriedumi ir visai specifiski, tomēr lasītāji varēs izsekot argumentācijai, ja atcerēsies gramatikas terminus no dzimtās valodas vidusskolas kursa.
Koldvela likums skaidro izteicēja - nominatīvās konstrukcijas un izmanto pamatvienības:
1. Teikuma priekšmets (pamatideja, koncepcija vai persona).
2. Saites darbības vārds (darbības vārds "ir" raksturo drīzāk pašu teikuma priekšmetu, nekā kaut kādu darbību no tā puses).
3. Nominālā daļa [nosaucošā daļa], kas veido ar saites darbības vārdu saliktu nominālo izteicēju (ir parasts lietvārds vai īpašības vārds, kas raksturo, noteic vai vērtē teikuma priekšmetu)
4. Noteiktais artikuls, kura klātbūtne iespaido jēgu (piemēram, artikuls "the" angļu valodā, kurš skaidri iezīmē teikuma priekšmetu vai precizē nominālo izteicēju).

Atceroties šīs pamatvienības, varam vērsties pie Koldvela likuma.
Lūk, ko tas nosaka:
Lietvārdiem ar noteikto nozīmi, ietilpstošiem izteicēja sastāvā pirms saites darbības vārda, parasti priekšā nav [noteiktā] artikula. Tādu lietvārdu nedrīkst tulkot kā nenoteikto lietvārdu ar kvalitatīvu raksturojumu tāpēc, ka tam priekšā nav artikula; ja konteksts paredz, ka nominālā izteicēja daļa ir jau noteikta, to jātulko ar šo noteikto jēdzienu"
Pirms pielietot šo likumu pie Jņ.1:1, apskatīsim, kā rakstāma šā fragmenta atslēgas frāze grieķu valodā un krievu valodā. Vispirms precīzi atdarināsim šo frāzi latīniskā transliterācijā: kai theos ёп ho logos.

Tālāk aplūkosim sekojošo:
1. pirmkārt, tulkojumus (pēdiņās);
2. otrkārt, vārdu gramatisko lomu, norādītu iekavas pēc tulkojuma:
    # kai ("un", saiklis);
    # theos ("Dievs", nominālā izteicēja daļa bez noteiktā artikula, pirms saites darbības vārda);
    # ёп ("bija", saites darbības vārds, savienojošs teikuma priekšmetu ar izteicēju);
    # ho logos("Vārds", teikuma priekšmets, izteikts ar lietvārdu nominatīvā).

Koldvela likuma pielietojums
Deniels Volless uzskatāmi parāda, ka Koldvela likums paredz trīs tulkojuma variantus.
Tālāk seko Vollesa īss šo triju variantu izklāsts un to vājo un stipro pušu izvērtējums.
Pirmais variants: "Nenoteiktais"
Šā varianta pats pazīstamākais pielietošanas piemērs ir sastopams Jehovas liecinieku"Jaunās pasaules tulkojumā" - "Vārds bija dievs". Kaut arī Koldvela likums pieļauj tādu tulkojumu (ja to pieprasa konteksts), bet gramatika un konteksts tādu tulkojumu apšauba.
Otrais variants: "Noteiktais"
Koldvela likums ļauj tulkot lietvārdu theos ("Dievs") tā, kā it kā tam būtu noteiktais artikuls.
Kaut arī dotais variants gramatiski ir iespējams, konteksts noteikti liek uzmanīties, tomēr tulkojumos izmanto terminu "Dievs".
Trešais variants: "Kvalitatīvais"
Izteicēja nominatīvu (theos) var tulkot "kvalitatīvā" nozīmē. Izmantojot šo pieeju, lietvārds funkcionē vairāk kā īpašības vārds un atspoguļo kaut kādu galveno kvalitāti vai raksturojumu, kurš skaidrāk raksturo teikuma priekšmetu (logos). Piemērus tam var atrast Bībeles tulkojumos, kur theos ir pārtulkots vai nu kā "dievišķs" (Mofagta Bībele), vai ar frāzi "Kāds bija Dievs, tāds bija arī Vārds"(oriģ.. NEB: "What God was, the Word was".
Šis variants liekas visatbilstošākais. Jo, kaut arī Kristus Persona nav tāda pat kā Tēva Persona, Viņu būtība ir identiska. Kvalitatīvā theos ideja šajā gadījumā ir šāda, ka Vārdam bija visas pazīmes un īpašības, kādas ir "Dievam" [pieminētajam 1-mā panta sākumā]. Citiem vārdiem, Viņam bija viena būtība ar Tēvu, kaut arī kā būtnes Tie atšķīrās.
Skatījumu skaits: 736 | Pievienoja: redwine | Atslēgvārdi: Koldvela likums | Reitings: 0.0/0
Komentāru kopskaits: 0
avatar
Vietnes izvēlne
Ieejas forma
Meklēšana
Kalendārs
«  Augusts 2015  »
PrOTCPkSSv
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
Channel categories
«  Augusts 2015  »
PrOTCPkSSv
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31